Sportief Wandelen

Wandelen: gezond voor iedereen

WandelfotoWandelen is voor iedereen die aan de fitheid wil werken een ideale activiteit. Dat geldt ook als u last heeft van botontkalking, stroeve knieën of stress. Er wordt lekker doorgelopen, waarbij de armen vrij bewegen. Het is echter geen snelwandelen. Het tempo kan liggen rond de 4 tot 5 kilometer per uur, waarbij meestal nog adem en tijd overblijft voor een gezellig praatje tijdens het trainen. Want ook bij deze vorm van bewegen staat voorop dat het behalve gezond ook leuk en gezellig moet zijn! Een training duurt anderhalf uur en is in het algemeen zeer gevarieerd.

Een training bestaat uit vier onderdelen:

  • er wordt begonnen met een warming-up om de spieren los te maken;
  • daarna gaan we wat doen aan coördinatie, kracht, lenigheid en snelheid;
  • hierna volgt een wandeltraining, zoals oefeningen met tempowisselingen, heuvels lopen, duurlopen of een mengvorm van deze onderdelen;
  • tenslotte volgt er een cooling-down zodat u de volgende dag geen spierpijn heeft.

De kans op blessures is veel kleiner dan bij hardlopen
De doelstelling van AV Rijnsoever is om iedereen op zijn/haar niveau te kunnen laten wandelen onder deskundige leiding. Er zijn nu twee groepen onder leiding van een bevoegd wandeltrainster op maandag- en donderdagavond. Dit biedt de mogelijkheid om in een groep te wandelen die het best bij uw niveau past.
Maandag- en donderdagavond wordt om 19.30 uur verzameld in de kantine bij de atletiekbaan van AV Rijnsoever. Van daaruit wordt warmgelopen en na rek- en strekoefeningen (warming up) begint de wandeltraining. Na afloop van de wandeltraining worden wederom rek- en strekoefeningen uitgevoerd (cooling down).
De training duurt anderhalf uur. Om 21.00 uur is men weer terug op de atletiekbaan, waar de mogelijkheid bestaat om gezamenlijk een kopje koffie of iets anders te drinken.
‘s Zomers wordt er getraind in de duinen en op het strand (tijdens de zomertijd). In de winter, als het te donker of te slecht weer is, wordt op de atletiekbaan, in de wijk “Rijnsoever” of in de omliggende gebieden getraind.

Onze trainingen gaan in principe altijd door, weer of geen weer!

Wat feiten over wandelen:

  • omdat de wandelaar steeds met minstens één voet op de grond blijft is wandelen niet zo belastend voor de gewrichten als hardlopen;
  • bij wandelen is de vetverbranding hoger dan bij hardlopen;
  • de inspanning bij wandelen is ca. 80% van de inspanning bij hardlopen;
  • van wandelen gaat u ook zweten en als u flink doorstapt komt u na de training met een natte rug thuis;
  • voor geblesseerde hardlopers die mogen wandelen is deze training een prachtige manier om de conditie op peil te houden.

Kom eens langs om het uit te proberen
De eerste twee weken mag u bij AV Rijnsoever gratis uitproberen. Kom op een maandag- of donderdag avond eens langs als u geïnteresseerd bent. Sportkleding is niet persé nodig, u moet wel vrij kunnen bewegen in uw kleding. Verder zijn sport- en/of wandelschoenen wel noodzakelijk, wandelen op gewone schoenen met stugge zolen is minder wenselijk om te wandelen.

Kosten
Het eerste kwartaal betaalt u € 35,-, indien u daarna lid wilt worden betaalt u € 65,- voor het resterende jaar.

Informatie
Meer informatie kun je krijgen bij: Wilma Ouwehand 06 – 53 76 77 68 (na 18.00 uur).

Trainingstijden:
Maandag 19:30 - 21:00 uur
Donderdag 19:30 - 21:00 uur.
Locatie: Sportverening AV Rijnsoever, Olympiaweg 2, Katwijk ZH

 

03-01-2015 | wandelen | 271
  • Confianza accountants
  • Running center Katwijk
  • van Duijn van der Geer