Wat te doen bij plotseling onweer?

Foto onweerGeen enkel sportveld is veilig tijdens een onweer. Verlaat het terrein onmiddellijk en wacht tot de bui voorbij is. Bent u te paard, op de fiets of de motor, dan moet u afstappen. Ruiters doen er goed aan zoveel mogelijk afstand van hun paard te houden.

Met de ’tien secondenregel‘ kunt u inschatten wanneer u het best gaat schuilen: indien er minder dan 10 seconden liggen tussen de bliksemflits en de donder, dan is het onweer gevaarlijk dichtbij. Is de tijd tussen flits en donder korter dan drie seconden dan zit u midden in de onweersbui.

Waar schuilen?

  • Het best is een gebouw (bv. de kantine, kleedkamers...), weg van de ramen. Sluit ramen en deuren en blijf weg van de ramen. Blijf ook uit de buurt van stromend water en ga zeker niet douchen.
  • Een carport, een afdak, een open schuilplaats en dergelijke bieden geen enkele bescherming. Op golfterreinen zijn er soms speciale schuilhutjes met uitwendige bliksemafleiders. Schuilhutten zonder bliksemafleider zijn niet veilig.
  • Ook een volledig metalen auto is een goede schuilplaats. Die vormt door zijn constructie een ‘Kooi van Faraday’. Sluit ramen, schuifdak en deuren. Een cabrio of een auto uit kunststof is niet veilig. Ook een golfkarretje biedt geen enkele bescherming.
  • Verlaat uw schuilplaats niet eerder dan het moment waarop tussen bliksemfl its en donder meer dan tien seconden zit.

Wanneer er geen schuilplaats in de buurt is:

  • Blijf uit de buurt van hoge bomen, lantaarnpalen, torens, hoogspanningsleidingen, open water, speeltuigen, enz. Blijf minstens op 3 m afstand van hekwerken of afrasteringen. Ga niet op het hoogste punt van de omgeving staan.
  • Loop zeker niet rond met golfsticks, jachtgeweer... Blijf uit de buurt van golfkarretjes. Tijdens nabij onweer met de fiets aan de hand lopen is vragen om moeilijkheden.
  • Maak in geen geval gebruik van een paraplu.
  • In groep loopt u een groter risico op blikseminslag. Blijf dus niet bij elkaar maar zoek beschutting of blijf minstens 3 m van elkaar.
  • Ga gehurkt op uw tenen zitten, sla de armen om de knieën, het hoofd zo laag mogelijk, de handen over de oren en de voeten tegen elkaar. Ga nooit plat op de grond liggen. Hurk zo mogelijk in een greppel.

Meer tips op: www.sportzorg.nl/bibliotheek/onweer

17-05-2015 | onweer | 306
  • Confianza accountants
  • Running center Katwijk
  • van Duijn van der Geer